Laos en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Lois Eilander - WaarBenJij.nu Laos en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Lois Eilander - WaarBenJij.nu

Laos en Cambodja

Door: Lois

Blijf op de hoogte en volg Lois

20 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

We zijn een paard dagen in Vientiane gebleven en hebben daar ook onze verjaardagen gevierd. Hier hebben we afgesproken met onze canadese vrienden en we zijn weer een tijdje met ze opgetrokken :)
De stad zelf was niet echt bijzonder, dus na 4 dagen naar Vang Vieng gereisd. Een klein stadje aan de rivier waar we een paar dagen zijn gebleven. Wat grotten bezocht en gekayakt, en verder een beetje bij de rivier gehangen.

Daarna naar Luang Prabang een dag door de stad gelopen en een dag naar de watervallen van Khuang Si geweest. Onwijs mooi en groot en helder-blauw, ijskoud water! Maar wel gezwommen!

Vanaf Luang Prabang weer terug naar Vang Vieng en vanaf daar de bus naar Phnom Phen (Cambodja) gepakt (vliegen was toch te duur).
Het was een reis van 34 uur, 5 bussen, krappe bedjes en lekkage in Nathalique haar bed, maar we hebben het overleefd!
Gister zijn we aangekomen in Phnom Phen en vandaag gelijk de hele dag bezig geweest (niet omdat we niet moe waren, maar omdat we teveel willen zien en nog maar een maand hebben!)
Het was best een heftige dag: We zijn naar de "Killing fields" van Choeng Ek geweest en naar het museum Tuol Sleng. In de tijd van de Rode Khmer was dit een gevangenis waar heel veer martelingen enz. hebben plaats gevonden. Je kon dus door de cellen lopen en er hingen heel veel fotos van gevangenen (van levend tot dood).
Heel heftige en tegelijkertijd heel interessante dag!
Ben gesloopt!

Morgen reizen we van hier naar Siem Reap en gaan we Ankor Wat bekijken. Daarna weer terug naar Thailand.

Ben benieuw wat we allemaal nog gaan zien en meemaken in onze laatste maand!

Zal binnenkort weer wat foto's uploaden, als ik een betere computer kan vinden.

Nu gaan we een massage halen en daarna lekker slapen, want morgen gaat de bus om 6:30 uur.

xxxxxxxxxxx

• 21 Februari 2014 - 08:49

Lizan/mama:

Ha dochter, ik had gisteren een reactie geplaatst, maar zie em hier nu niet staan.. de techniek staat weer voor niks, letterlijk.
    Heftige reis hoor, knap van jullie! Echte stoere back-packers. Ben heel benieuwd naar de details over de killing fields en het museum, dat hou ik te goed voor over een maand. Een MAAND, ja je schreef t al, dat gaat snel. Ook al vind ik dat je best in wat rustiger tempo mag reizen, ik kan me goed voorstellen dat je nog alles doet wat je kan om zo veel mogelijk te zien en te ervaren.
    En dan de laatste paar weken toch wel chillen op t strand van een eilandje met cocospalmen he?

Liefs en knuffels, ook voor Naat, mams.

• 22 Februari 2014 - 16:14

Gita:

Lieve Lois,

Wat gaaf dat jullie ook zoveel culturele en historische uitjes doen. Het is heel gemakkelijk om een paar maandjes 'reiziger' te spelen, en lekker met de flow mee te gaan op zo'n mooi werelddeel. Maar je te realiseren hoe de geschiedenis en ontwikkeling van het land lopen is wel wat anders. Ik denk dat de killing fields je nog wel een tijdje zullen bijblijven, het is ongelofelijk massaal welke genocide daar heeft plaatsgevonden. Pas na een aantal generaties kan zoiets z'n plek vinden in een maatschappij, misschien wel meer dan drie generaties, dus dat zou nu zo ongeveer kunnen gebeuren.
    Het begint hier lente te worden. Alles loopt uit, de koolmeesjes zingen zich al tureluurs, ik zie ze rondvliegen zelfs bij m'n nestkastjes. Dat gaat dus de goede kant op, we hebben een weekje voorjaarsvakantie en blijven thuis. Dagje sauna, dagje niks, enz.

Veel liefs, Gita

• 23 Februari 2014 - 15:54

Lois:

Hoi Gita,

Het is inderdaad erg interressant om ook wat van de geschiedenis te zien in plaats van alleen maar 'de toerist uit te hangen'. Het was wel heel heftig en we waren er de volgende dag nog stil van! Vooral omdat je echt op de plekken bent waar het is gebeurd.

Morgen gaan we een visum voor Thailand regelen zodat we de laatste weken lekker op de eilanden kunnen hangen :)

Wat heerlijk dat het daar al lente wordt! Hoop dat t zo blijft als ik terug kom (dat t n iet ineens gaat sneeuwen ofzo).

Geniet van jullie vakantie!

xxxxxx